penyakit insomnia

assalamualaikum !
hello peeps !

hari nie aku tergerak nak cerita pasal imsomnia la . imsonia nie bagi siapa yang tak tahu ialah penyakit sukar tidur malam . aku bukan nak terangkan pasal penyakit nie sebab korang sendiri boleh search dekat google . aku nak cerita pengalaman sebagai penghidap insomnia .


seriously memang seksa gila bila kena penyakit nie . penyakit nie tak merbahaya sangat pun kecuali la kalau dah betul-betul kronik sampai boleh ganggu rutin harian . yang tak bestnya kena penyakit nie ialah kau susah nak tidur malam . aku start kena benda nie masa form 4 . dah la duduk asrama peh memang seksa la . apa yang seksanya ? meh aku nak habaq mai sikit .

cuba kau bayangkan suasana asrama waktu tengah malam , sunyi sepi lagi-lagi waktu pukul 2 3 pagi tu . and waktu tu pulak kau tak boleh tidur and kau sorang je yang terjaga . even kawan kau kat sebelah pun kau still akan rasa cuak . aku bila suasana dah sunyi sepi waktu malam and aku tak boleh tidur akan membuatkan aku jadi paranoid . paranoid nie fikir yang bukan-bukan . masa tu aku duduk dekat aras gs 1st floor . tu dekat asrama aku . aras tu pulak dah macam-macam orang dengar cerita kena kacau la , itu la ini la . masa pukul 1 aku chill lagi . masuk pukul 2 pukul 3 rasa berdebar-debar sebab memang betul-betul sunyi . time tu jugak la nak dengar macam-macam bunyik . paling ketara sekali bunyi orang jalan , macam jalan ke arah kita tapi tak muncul-muncul . kalau siapa kat tempat aku masa tu mesti rasa nak nangis . pernah sekali tu pukul 5 baru boleh tido . pukul 6 lebih dah kena bangun sebab nak pergi subuh . memang masa tu aku rasa macam nak hantuk kepala kat dinding je sebab tak cukup tidur . seksa nak kena tahan mata pergi kelas sampai pukul 4.30 petang .

tapi disebabkan aku tak tahan , aku try search dekat google doa untuk orang yang tak boleh tidur malam .

maksudnya : Ya Allah , sunyilah semua bintang dan tenanglah semua mata . Dan tuhan yang hidup dan berdiri sendiri . Tuhan tidak mengantuk dan tidak tidur . Wahai Tuhan yang hidup dan berdiri sendiri . Tenangkanlah malam ku ini dan tidurlah mataku .

ayat nie kita tulis atas kertas then masa nak tidur tu baca . kertas tu kita lipat dan letak bawah bantal . Alhamdulillah la memang lepas tu aku berjaya tidur . letak je kepala kat bantal terus rasa nak tidur . takde la terkebil-kebil mata aku pandang syiling . disebabkan roommate aku suka gabung katil masa nak tidur sebab asrama kitaorang satu bilik 4 katil . malam tu aku tak jadi nak gabung katil sebab aku pun dah senang nak tidur . alih-alih aku tersedar roommate aku kena marah dengan warden sebab ubah susunan katil . masa tu aku terselamat la dari kena marah hihi .

bila naik form 5 tukar bilik baru , mula la aku start tak boleh tidur lagi . bila dekat rumah aku tak kesah sebab aku boleh tengok cerita korea sampai aku ngantuk . pernah masa one day tu aku dengan roommate aku gabung empat-empat katil sekali . aku tidur tengah la sebab aku tak suka tidur tepi . kawan-kawan aku pun dah faham yang aku nie memang penakut yang amat sebab selalu tak boleh tidur malam . malam tu malam yang tenang je aku rasa . so disebabkan malam tu malam yang tenang , aku pun rasa senang je nak tidur . tiba-tiba masa pukul 2 lebih kowt tiba-tiba kawan aku yang paling tepi sekali , sebelah aku la tiba-tiba dia menjerit ''Allahuakbar!'' then dia melompat kat sebelah aku . masa tu aku dah nak terlena dah tiba-tiba dia menjerit , terkejut aku . aku tanya dia ''kau kenapa nie farhana ?'' . dia pun dengan cuak nya cakap ''aku rasa ada rambut panjang kat atas kepala aku '' . mula -mula aku chillex je . cool je la . aku cakap ngan dia ala takde pape tu . dia pun mintak aku tidur tepi sekali .

tiba-tiba aku rasa cuak semacam je . dah la aku kena tidur tepi sekali . peh memang mata tu tak boleh nak lelap . last-last aku pergi tidur bilik sebelah . huh memang susah la ada penyakit insomnia nie . aku rasa disebabkan aku ada penyakit insomnia nie la aku kena kacau . tapi takde la teruk sangat pun . kalau nak cerita pengalaman kena kacau tu memang panjang arh . so bagi sesiapa yang ada penyakit insomnia tu try ah amalkan ayat tu . InsyaAllah berkesan . goodluck baby 

3 comments:

Blogger templates

blog description